Art Rotterdam 2023

Upcoming fair | BOOTH 12

Op woensdag 8 februari opent de 24ste editie van Art Rotterdam. Na twee -door corona geïnfecteerde- edities gelukkig weer een vertrouwde wintereditie zonder restricties.

De afgelopen jaren is in de kunstwereld (lees kunstmarkt) de nadruk komen te liggen op ultra-jonge schilderkunst. Dat heeft geresulteerd in een stortvloed aan nieuwe namen en een nieuwe beeldtaal die mede door sociale media is vormgegeven. Het goede nieuws is dat schilderkunst weer overal centraal staat maar dat laat onverlet dat veel van deze nieuwe kunst zich moeilijk laat lezen en niet of nauwelijks overtuigt. De hype rond jonge schilderkunst wordt aangewakkerd door een klein groepje buitenlandse mega-galeries die met veel geld de markt weten te beïnvloeden. Wij zien een ongezonde ontwikkeling waarbij vragen over inhoud en kwaliteit niet meer relevant lijken. Wij doen het graag anders en willen ten alle tijden de kunst die wij tonen kritisch bevragen.

Ons galerieprogramma focust zich op schilderkunst die is verankerd in een historische context en die tegelijkertijd actueel, verfrissend en aantrekkelijk is. Voor deze editie van Art Rotterdam hebben we een keuze gemaakt uit werken die tot de Nieuwe Figuratie behoren. Een groep kunstenaars uit Nederland en België die vanaf begin jaren zestig met hernieuwde interesse figuratieve elementen in de schilderkunst introduceerde. Deze stroming wordt ook wel gezien als de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Pop Art. Maar in tegenstelling tot Amerika bleef in Europa de nieuwe beeldtaal schatplichtig aan de schilderkundige traditie. We tonen drie museale werken uit de jaren zestig van Roger Raveel (1921 – 2013), Raoul De Keyser (1930 – 2012) en Lucassen (1939). Schilderijen die gekenmerkt worden door associatie, herinnering, dwarsheid en ironie. Geen platte plaatjes maar leesbare en rijke kunstwerken die na 50 jaar nog altijd fris en tijdloos zijn. Gelijktijdig laten we aan de Nieuwe Figuratie verwante werken zien van Enrico Baj (1924 – 2003) en Klaas Gubbels (1934).

Daarnaast tonen we werken van onze galeriekunstenaars die wij jaar in jaar uit meenemen en die net als de kunstenaars van de Nieuwe Figuratie in staat zijn te overtuigen met beelden die wars zijn van de hedendaagse vluchtigheid. Schilderijen van Emo Verkerk (1955), Bob Bonies (1937), Morgan Betz (1974), Rob Birza (1962) en Jan Van Den Dobbelsteen (1954) maken onze stand compleet.

Jan Van Den Dobbelsteen, COMPLEX, 2019-2020
Jan Van Den Dobbelsteen, COMPLEX, 2019-2020

Artworks

Lucassen, Idylle, 1967

Lucassen, Idylle, 1967

acrylic on canvas
signed and dated lower left and on the reverse
164 x 124 cm
Inquire
Lucassen, Het hof van Eden zonder n, 2007

Lucassen, Het hof van Eden zonder n, 2007

assemblage
signed and dated on the reverse
54.5 x 37.5 cm
Inquire
Rob Birza, Fake Flowers XXI, 2022

Rob Birza, Fake Flowers XXI, 2022

egg tempera on canvas
130 x 100 cm
Inquire
Keith Haring, International Youth Year, 1984

Keith Haring, International Youth Year, 1984

lithograph on paper
signed middle right
27.9 x 21 cm
Inquire
Klaas Gubbels, Kop op sokkel, 2004

Klaas Gubbels, Kop op sokkel, 2004

oil on canvas
signed and dated lower right, titled and signed on the reverse
90 x 85 cm
Inquire
Emo Verkerk, Walter Benjamin, 2022

Emo Verkerk, Walter Benjamin, 2022

oil on canvas
signed and dated on the reverse
50 x 40 cm
Inquire
Jan Van Den Dobbelsteen, COMPLEX, 2019-2020

Jan Van Den Dobbelsteen, COMPLEX, 2019-2020

wooden construction with acrylic paint on linen
signed and dated on the reverse
triptych: 98 x 294.5 x 8.5
parts: blue/grey: 98 x 97 x 8.5, brown/amber: 99.5 x 100 x 8.5, orange: 96,5 x 92 x 8.5
Inquire

Inquire about