INTERVIEW: JAN VAN DEN DOBBELSTEEN

Werken uit je oeuvre zijn op het oog niet snel binnen een bepaalde periode, of in een chronologie te plaatsen, eerder lijken het grepen uit een netwerk van ideeën en overtuigingen, kan je iets meer vertellen over je werkwijze?

De werkwijze is conceptueel. In het proces worden voor elk werk kaders als piketpaaltjes uitgezet. Kaders als noodzakelijke elementen, begrippen, ideeën zoals materiaal, maat, constructie, kleur, 2D, 3D, bewegend beeld, video, soundart, architectuur, ruimte, licht, referenties naar kunst/cultuurgeschiedenis, Westerse en Oosterse filosofieen en gedachtegoed en uitingen in de breedste zin daarvan zijn onder meer uitgangspunten. Niet zonder meer is het een samenraapsel,maar alles bestaat simultaan en in quantum superpositie.

Rood Groen, 1982, acrylic, cotton, wood, 54 x 54 x 10 cm

Hoewel deze invloeden uiteen lopen van kunstenaars, oosterse filosofie tot Middeleeuwse mystiek en alchemistische principes, is er een duidelijke beeldtaal, waar komt die vormentaal vandaan?

De vorm en beeldtaal is per definitie abstract, hybride en hermetisch, gelaagd en complex waarvan de herkomst uit zuiver een persoonlijke voorkeur voor het abstracte komt. Dit is de taal die ik het beste spreek. Maar het is geen genre in zich, alle dimensies zijn abstract. Het gaat meer over een staat van zijn, dan vorm of beeld.

1939 - 2006 Imaginary Landscape, 2006, Acrylic on linen, 60 x 80 x 8.5 cm

**Bij het werk Imaginary Landscape, 1939 - 2006 vertelde je dat het verwijst naar Imaginary Landscapes van John Cage, hoe is dit werk opgezet?

**

Bij dit werk wordt verwezen naar enkele composities voor 3 platenspelers en evenzoveel grammofoonplaten uit 1939 van John Cage, waar de bespeler van de platenspelers deze als muziekinstrument inzet. Op de 3 platen staan omgevingsgeluiden en kunnen willekeurig afgespeeld of gemanipuleerd worden.

In mijn schilderij/object vertegenwoordigen de 3 op elkaar gestapelde schilderijen deze situatie. De witte verf is in eén beweging opgezet en wordt het geluid als het ware vastgezet tot een stilstand van beweging. Het werk is uitgevoerd volgens een duidelijk plan waar het enige ‘toeval’ is toegestaan de manipulatie van verf over de 3 op elkaar gemonteerde doeken. Hoe de hand de kwast en verf gebruikt is uiteindelijk als een gestolde tijd te zien.

Hoe kan een toeschouwer het werk untitled (1989) lezen en wat is het belang van de omlijsting?

De zelfgemaakte lijst is een integraal onderdeel van het werk. Ik zie het als een 4D architectuur rondom een werk onlosmakelijk verbonden met het werk. De maat en verhoudingen de materialiteit en kleur van de lijst en het glas, zijn evenredig van belang voor de kwaliteit van het totale werk. In principe kan A -de schildering op karton in dit geval- niet bestaan zonder B -de lijst het glas de kleur etc.

untitled, 1989, oilpaint and oilstick on paper / board, wooden frame with flat glass, 121 x 101 cm

Latest news

PRESS: Edo Dijksterhuis - Het effectieve geweld van Martin Disler

Het Parool, 25 september, 2020 "...Disler blijft overeind. Zijn werk is nu zelfs erg verfrissend omdat het zover verwijderd is van de aalgladde Instagram-plaatjes waar onze ogen mee zijn gedomesticeerd. Hier swipe je niet zomaar langs."

PRESS: Rudi Fuchs - Gedaanteverwisselingen

De Groene Amsterdammer, nr. 40, 2020

"Ik zie van alles, hoe ik dingen zie komt later. Het zijn eigenlijk onnavolgbare gedaanteverwisselingen, de kunst van Disler, we zien de een na de ander terwijl ze nog gaande zijn."

Emo Verkerk: In the Picture

IN THE PICTURE

Portraying the Artist

Van Gogh Museum, Amsterdam

more information

Rob Birza: Systems in Warped Space

Villa Mondriaan

Zonnebrink 4

7101 NC Winterswijk

Lucassen: The Joy of Painting

Kunstmuseum Den Haag

Stadhouderslaan 41

2517HV the Hague

HOGE LEEFTIJD GEEN BEZWAAR

FD Persoonlijk October 19, 2019

Lang leek de kunstwereld vooral gericht op jong talent. Voor oudere kunstenaars was er weinig aandacht. Langzaam verandert dat. Musea en galeries zien de waarde van kunst die in de loop der jaren is gerijpt en die verder gaat dan de waan van de dag

Read full article (Dutch)

Morgan Betz in ArtZuid 2019

Amsterdam Sculpture Biennial, 2019

more information

Morgan Betz in CLUSTER BUBBLE

CLUSTER BUBBLE

curated by Lieven Hendriks

Studio Omstand

Van Oldenbarneveldtstraat 92-A, Arnhem

sat - sun, 12.00 - 17.00

more information

Rob Birza in Hybrid Sculputure

HYBRID SCULPTURE

Contemporary Sculpture from the collection of the Stedelijk Museum

Stedelijk Museum, Amsterdam

more information

Ido Vunderink (Seymour Likely), Emo Verkerk & Rob Birza in Vrijheid

FREEDOM

Fifty Key Dutch Artworks since 1968

Group exhibition

Museum de Fundatie, Zwolle

more information

Joseph Sassoon Semah in Stedelijk Museum

A Performance

Stedelijk Museum Amsterdam

Museumplein 10, Amsterdam

Emo Verkerk in B is for Bird

Group exhibition

Museum Kranenburgh

Hoflaan 26, Bergen

Joseph Sassoon Semah in MACHINES À PENSER

Group exhibition curated by Dieter Roelstraete

Fondazione Prada

Ca' Corner della Regina, Venice, Italy

Morgan Betz at Gemeentemuseum Den Haag

Morgan Betz - Flies on Milk

Gemeentemuseum Den Haag

Stadhouderslaan 41

2517HV, the Hague

More information

Anton Heyboer at Gemeentemuseum Den Haag

Anton Heyboer - Het Goede Moment

Gemeentemuseum Den Haag

Stadhouderslaan 41

2517HV, the Hague

More information

Morgan Betz & Emo Verkerk in Dordrechts Museum

De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling

Group Exhibition

Dordrechts Museum, Dordrecht

more information